Vakantie We hebben er zin in

29 juli 2017 - Arusha, Tanzania

Vanmorgen 23 juli heerlijk rustig aangedaan. Om ca. 10:30uur zijn we opgehaald door de taxi die ons naar de nsya lodge in mto wa mbu brengt. Na een 2 uur durende reis door Masaai land. Heel bijzonder om deze nederzettingen (boma) zo vanuit de auto voorbij te zie komen. Veel herders met kuddes trokken richting waterplassen, die gezien de ernstige droogte schaars zijn. De Masaai leven in groep of stam van zo'n 30  - 40 mensen.  De nederzettingen hebben ca. 10 hutjes. Deze staan in een cirkel en zijn omzoomt door een heg en hebben een heuse poort. Zij leven met name van hun eigen koeien. Let wel de melk, bloed en het vlees. Verder eten zij af en toe wat groenten. Het is dus niet geheel verwonderlijk dat er in deze gemeenschappen het te kort aan calorieën met name onder de kinderen heerst. In de leeftijd van 7 tot 12 maanden wordt er veel energie gebruikt om te gaan zitten en lopen. Een groeistilstand was bij Johanneke op het consultatiebureau vaak zichtbaar. Moedermelk is niet meer voldoende. Met meerdere communities samen delen ze een klein hospitaal en een kerk. Ook hier is het christelijk geloof een belangrijke drijfveer voor het leven en de gemeenschapszin.

Heel bijzonder zo'n totaal ander in lappen gewikkeld volk waarbij alle mannen een stok dragen en iedereen kaal geschoren of kort haar draagt. En overal sieraden. Om armen, oren, nek, enkels. Niet alleen voor de foto en touristische spots maar overal!

Aangekomen bij nsya lodge vallen we met onze neus in de natuur. Zoveel bijzondere vogelgeluiden en prachtige kleuren hier vlak voor ons persoonlijke terras. Een grote groep gieren die vlak boven ons zweeft. De indrukwekkende vleugelvingers  en omvang, en dan de schorre roep. Maar ook ibis groepen hier in de boom. De grauwkleurige en ook de zwart witte ibis zijn rijkelijk aanwezig. En de bijeneter en zoveel andere waar ik de namen niet van ken. We hebben in Arusha een mooie poster van vogels gekocht die zeker een plekje gaat krijgen op de meerkoet.

Bij een ommetje om onze bijzondere tented lodge viel winfried zn blik op meneer Nelson aapjes (vervet monkey) pal achter de tent. Bleek in het maisveld een hele groep te zitten! Lenig, lichtvoetig en echt als familie opererend. Heerlijk schouwspel op deze dag vol rust momenten.

En dan een zwembad. Als echte Nederlanders hadden we na vier weken stad en stofhappen echt zin in water! Ook leuk om te zien hoe de kinderen tot rust komen en tot elkaar. We slapen in drie tenten, ieder met een eigen badkamer achter in de tent. Echt Hugo kon z'n ogen niet geloven. Met big smile vertelde hij dat het echt heel rot is hier.

En er komt echt heerlijk water uit de douche. Houtgestookt en echt warm. We waren even vergeten hoe lekker dat is. Ons verblijf in Arusha was prima maar ook primitief. Met zn zessen op een kamer met douche en wc vlak naast de spoelkeuken van het huis. Vaak koud water en je moest naar de druppels zoeken. Je begrijpt dat harenwassen een Deze extra safaridag vol rust is dan ook echt een goede binnenkomer van de vakantie!

Met de lunch konden we ook onze ervaringen delen hoe we het vrijwilligerswerk hebben ervaren en beleefd. Marileen ervaarde het als zeer waardevol om met de kinderen muziek te maken. De saamhorigheid en het enthousiasme van de klas ca. 90 leerlingen en de leerkrachten was soms zelfs ontroerend. Hugo vond het heerlijk om weer eens met zijn handen en mensen bezig te zijn. Met het overdragen van de kennis en handigheid genoot hij zichtbaar. Paul had een mindere ervaring hij zat veel in bus, soms wel 6 uur, en gaf terplaatse soms maar 1 uur sport. Voor Mieke was het ondanks het vele reizen ter plaatse erg leuk. Zij vond het erg leuk om de kinderen het voetballen uit te leggen. Wanneer neem je nu een penalty? Wat is hands? Wanneer is de bal uit? Hoe breng je de bal weer terug in het spel?

1. Oma Janneke:
    29 juli 2017
    En op dat moment van schrijven staan jullie nog maar aan het begin.... mooi om jullie terugblik op jullie ervaringen te lezen. Begrijp nu pas dat Paul en Mieke kennelijk niet samen zijn opgetrokken.
    Heel veel goeds op jullie verdere tocht, ik denk aan jullie!
  2. V. Leeuwen:
    29 juli 2017
    Wat een mooie foto's en een prachtig reis verhaal geniet er van en rust goed uit jullie hebben het verdiend . Als wij nog iets kunnen doen ivb met jullie thuiskomst dan horen wij dat oke' ? Liefs de oude leeuwen.