Afronding van de projecten

22 juli 2017 - Arusha, Tanzania

Watoto Foundation

Na veel inspanningen hebben we de afzuigleidingen met het materiaal wat er voor handen was verbetert. Zowel de zaagmachine als de vlak/van dikte bank kunnen nu worden afgezogen. De stofcycloon hebben we buiten in onderdelen opgebouwd. Gelukkig maar want al met al werd het een zwaar geheel. Na de vele weken hieraan gewerkt te hebben is deze inwerking gesteld en werkt. Men begreep, ondanks onze vele malen uitleg, nu eindelijk hoe het geheel werkte. Het klimaat in de werkplaats werd er direct beter op. Nu maar hopen dat ze dit ook blijven gebruiken als we weg zijn. Want ze zijn op het gebied van gezondheid en veiligheid erg hardleers. Naast deze activiteit hebben we een tweetal voetbaltafels gebouwd een voor het drop-in-centre en een voor de jongens. Ze vonden het geweldig en waren zeer behulpzaam vanaf het begin.

EHBO

Met zoveel jongens gebeurd er altijd wel wat. Een praktische les was hier meer dan welkom. Maandag 17 juli hebben Johanneke als verpleegkundige en Winfried als patiënt s'middag les gegeven aan een aantal docenten en jongens. Eerst hebben we gesproken over het schoonmaken van een kleine en diepe wond daarna over het behandelen van snijwonden. Om te zorgen dat iedereen het begreep heeft een docent het vertaald naar kiswahili. Ook hier is het behandelen van een wond een ding op zich. Men richt zich alleen op de wond en vergeet daarbij oog te hebben voor de patiënt. Een eenvoudige vraag als hoe gaat het met je tijdens de behandeling is niet alledaags. Naast het praktisch oefenen waren er ook een aantal jongens met echte wonden. We hebben deze bekeken en ze hierbij enig advies kunnen geven. Veelal waren deze al enkele weken/ maanden oud. De jongens is op het hart gedrukt om al bij het ontstaan van de wond goed voor hun lijf te zorgen. In de ochtendmeeting heb ik ze hier nog meermaals aan herinnert en op gewezen. Het is voor de jongens niet vanzelf sprekend dat als je een wond of als je je niet lekker voelt direct naar de docenten gaat.

Afscheid in volle glorie

Dankbaar hebben we vrijdag op de diverse projecten afscheid genomen. Het was echt overweldigend. De jongens van Watoto hebben voor ons gezongen, acrobatiek en een laarzen dans gedaan. Hierna werden we door de verschillende docenten toegesproken en kregen we allebei een Masaai kleed omgeknoopt. Ook een "letter of appreciation" gaf ons echt een warm gevoel. Wij hebben echt iets voor deze mensen kunnen betekenen. Na deze activiteiten hebben we samen met de jongens en alle docenten geluncht. De meegebrachte gereedschappen zijn als meer dan welkom aangenomen. Met de donaties vanuit Nederland hebben we gehoor-en stof bescherming aangeschaft en overgedragen. Daarnaast hebben we nog een ring/steek sleutelset gekocht. We zijn er de afgelopen weken meermaals tegenaan gelopen dat er op dit gebied niets was. Het is in grote dankbaarheid ontvangen. Dank aan degene die dit hebben mogelijk gemaakt. (Zie ook foto's )

Mount Meru school

Ook op de lagere school hebben Marileen en Johanneke afscheid genomen. Een intensieve dag waarbij we alle klassen hebben bezocht en de teachers zelf een papier met alle teksten hebben gegeven. Ze konden zelf met de kids zingen, en waar gewenst gaven wij ze nog tips. Het enthousiasme was overweldigend. De kinderen van klas vijf hebben op eigen benen hun canons gezongen. Dat was best spannend.

Vakantie

Het moment van onze vakantie is nu aangebroken. Op de kaart hebben we aangegeven waar we de komende weken gaan rond toeren. We houden jullie op de hoogte van deze activiteiten via de reislog. Wellicht nog goed om te weten dat we 1 dag langer vakantie hebben. We komen niet zondag maar maandag 7 augustus terug. We vinden dit uiteraard erg vervelend :-)

1. Gon:
    22 juli 2017
    Geniet nu van jullie zo ontzettend verdiende vakantie! X Gon
  2. Oma Janneke:
    22 juli 2017
    Het werk met succes afgerond... en nu op reis! Heel veel goeds voor dit traject van nóg meer spannende ervaringen! Verheug me op het blog. Liefs, Janneke
  3. Koos van der Ree Doolaard:
    23 juli 2017
    Wat een belevenissen zeg ! Mooi om te lezen welke nuttige bijdrage jullie hebben kunnen leveren aan het dagelijks leven van deze mensen. Wat een verschil met NL.
    Ik heb genoten van jullie verhalen met de nodige "verwondermomenten". En de foto's natuurlijk. Indrukwekkend !
    Veel plezier in het laatste, ontspannende deel van jullie vakantie.
    Groeten, Koos
  4. Aart:
    23 juli 2017
    Wat een ellende, nog een dag langer op reis met zes! Ik leef met jullie mee
  5. V. Leeuwen:
    23 juli 2017
    Hoi kinders ,jullie werk zit er op wat een levens ervaring en nu maar genieten van je wel verdiende vakantie . Hugo je planken zijn geïnstalleerd en heb er veel plezier van. Hier gaat alles zijn gangetje maar het heeft toch wel impact gehad en zijn soms wel moe maar het komt goed . Goede reis en liefs de oude leeuwtjes
  6. Liesbeth:
    23 juli 2017
    Een fantastische reis en boeiend te lezen hoe jullie allen met veel inzet wat hebben
    gedaan voor de mensen/kinderen daar in Tanzania.
    Geniet nu van jullie laatste deel van de reis. Ik kijk al uit naar de foto's.
    Een mooie tijd en warme groet van Liesbeth
  7. Henk:
    23 juli 2017
    Nu tijd voor ontspanning!!
    Genoet van jullie vakantie!

Groetjes Henk, Marieke en de kinderen
  8. Christly & Ad:
    24 juli 2017
    indrukwekkend , wat jullie hebben kunnen doen en ervaren. Geniet ook van de rondreis !
    hartelijke groet Ad en Christly
  9. Jan en Jopie helder:
    30 juli 2017
    Van Janneke bovenstaande informatie ontvangen, waarvoor onze dank.
    Heel bijzonder dat jullie met het hele gezin deze invulling aan jullie 25-juwelijkfeest vorm hebben gegeven. Het betekent voor allen een indringende kennismaking met een totaal andere cultuur en mentaliteit. Als gezin hebben jullie op diverse terreinen iets van jezelf gegeven, en dat moet voor alle betrokkenen een rijke ervaring zijn. Geniet v An de laatste week in dit mooie land.