Ervaringen in week drie

16 juli 2017 - Arusha, Tanzania

Mount Meru, Watoto, Hot Springs en de kerkdienst in de kathedraal.

Mount Meru, 4566m

Nu, inmiddels een week geleden teruggekomen van de mount Meru. We vertrokken op de vrijdag voor de eerste trek naar de mariakamba hut. De dag erop door naar de saddlehut die in het zadel tussen little en mount meru ligt. Aansluitend nog even little meru op geweest. Snachts vervolgens om 01:00 opgestaan om te beginnen aan de grote broer. Om 5:30 de top bereikt waar het mega koud was en het waaide als een gek. Om weer op te warmen snel naar beneden. Om 6:30 waren wij getuige van een bijzonder gave zonsopgang zie ook de foto's. 8 uur en 2900 hoogtemeters later stonden we weer bij de ingang van het park waar het toen, 47 uur geleden allemaal begon.

Een vulkaan beklommen! Lava en stof en daarbij nog veel andere natuur. Weet je dat de boom grens ligt op 3700 meter?  Niet te vergelijken met de Alpen, zoals Tanzania niet te vergelijken is met Nederland!

Groet Paul en Hugo.

Watoto Foundation

Het werken met de docenten en jongens aan de stof cycloon gaat gestaag. Het is wellicht nog aardig om te vertellen hoe hier de dag gestart wordt. Voorafgaand aan het onderstaande schema wordt er een warming up gedaan door de jongens en hierna wordt het Tanzianaas volkslied gezongen. Altijd stil staand en de handen langs het lijf. Het verdere dag schema ziet er als volgt uit.

7:30 - 8:00 verslag van de gebeurde zaken van de dag en de avond.

8:00 - 10:00 theorie les voor de jongens

10:00 - 10:30 thee pauze met eigen gebakken Watoto brood

10:30 - 12:30 les voor de jongens

12:30 - 13:30 lunch

13:30 - 16:00 praktijk les voor de jongens

16:00 - 16:30 opruimen werkplaatsen en einde schooldag

Het eerste blok van de dag is voor ons nog al eens verrassend. De jongens moeten echt op tijd zijn en dat zijn ze over het algemeen allemaal een enkeling komt te laat. Dit resulteert in het op je knieën zitten met de handen omhoog voor de jongens en leraren zeer vernederd vinden wij. Ze moeten tevens uitleggen waarom ze te laat zijn. Dit komt er maar zelden uit wat weer leidt tot stokslagen als de jongens om 8 uur naar de klassen gaan. Gelukkig gebeurd dit buiten het zicht van de anderen. Het is echter wel een aandachtspunt voor de leraren om hier anders mee om te gaan. Komende week wordt er een training gegeven door een nabij gelegen organisatie die her slaan op school in de ban heeft gedaan. Verder komt het ook voor dat de jongens ondanks dat er echt goed voor ze gezorgd wordt uit de groentetuin wortels stelen. Ook dit wordt niet getolereerd. Het is in onze beleving echt een beetje " spartaans" hier. Bedenk echter wel dat de jongens van de straat af komen en daar hun heel vrij leven hadden. Als ze via het drop-in-centre bij Watoto komen wordt er discipline van ze gevraagd wat niet altijd mee valt. De plaatjes spreken voor zich.

Hot Springs

Zoals de naam al doet vermoeden ontspringt hier water. Het is niet zomaar water het is water wat kraakhelder is en een temperatuur heeft van 24 graden. Het komt ergens van diep uit de aarde. Het is echt een oase ergens in deze dorre omgeving. Om er te komen ben je ca. 1,5 uur onderweg waarvan zo'n uur over een hobbeldebobbel weg. Ze noemen het hier een Afrikaanse massage die hebben we dubbel en dwars gekregen. Men rijdt hier rustig 50 km/uur ondanks al het gerammel van de auto. Het is echt een heerlijke plek om hier te zwemmen en echt paradijselijk. Behalve het zwemmen is er verder niets te doen in deze omgeving. Zie ook de foto's ter illustratie.

Zondagse kerkdienst

Met de daladala naar de kerk. Iedereen op straat heeft zn netste kleren aangedaan en allerlei soorten pruiken op. De Kathedraal waar wij heen gingen met onze gastvrouw ligt mooi op een berg in het centrum van Arusha. Toen we de trap opliepen hoorden we het koor vrolijk zingen. Dat was een warm welkom.

Na even wachten mochten we bij de 4e mis naar binnen. Met mooie schilderingen op de muren en wat beelden had de kathedraal een gezellige sfeer.

En ondanks dat we nauwelijks Kiswahili verstonden, leek de dienst erg op de katholieke kerkdiensten die wij  in Nederland bijwonen. Met het swingende koor was de 2 uur durende dienst zo om :D

Het was een mooie ervaring!

Groet, marileen en Mieke

1. Oma Janneke:
    16 juli 2017
    Vandaag al een paar keer mijn berichten gecheckt en ja! daar kwam jullie vervolgverhaal!
    Weer nieuwe avonturen en ervaringen... Jullie maken een hoop mee! Combineer je nog steeds muziek met een dag naar de ziekenpost, Joosje?
    Van de zes weken zijn er nu drie weken voorbij en zou de volgende week jullie laatste werkweek zijn. En dan op safari!
    Mijn telefoon is niet bruikbaar sinds 9 juli, maar ik had een fantastisch mooie Chartresweek. Heel veel liefs !
  2. Gon:
    Wat een ervaringen doen jullie daar op zeg! Gr. Gon
  3. V. Leeuwen:
    16 juli 2017
    Lieve kinders wat een prachtige foto 's en wat een belevenissen . Geweldig dat wij opdezelfde manier jullie kunnen volgen wij genieten er volop van HIER begint het op een huis te lijken hebben een foto van het prachtige boeket gemaakt en geprobeerd te versturen met Henk en Marieke is niet gelukt.heel veel groetjes van een trotse oma en opa .
  4. Sienke:
    20 juli 2017
    Hallo Winfried,
    Wat een avontuur! Prachtig allemaal wat jullie meemaken.
    Geniet van elk moment :)