6. op weg naar Same, elephant motel

6 augustus 2017 - Same, Tanzania

Vanaf Mambo view point gaat onze bagage mee met de safari auto. Hugo, Paul en Sadi vertrekken met hun mountainbikes richting Same. De anderen gaan samen met een gids lopend naar beneden. Onderweg komen we veel vrouwen en kinderen tegen die van alles op hun hoofd mee naar boven nemen. De koeien die boven op de berg staan worden middels deze persoonlijke pakketdienst van eten voorzien. De weg naar beneden is super stijl en duurt zo'n 3 uur. Beneden staat onze safari auto klaar in de safariauto. Heel armoedig is het hier ineens. De waterpomp wordt druk bediend en op fietsen of achter op de motor wordt het naar de huizen verder op gebracht. Dichterbij gaat op het hoofd. Tijdens onze lunch verzamelen zich alle kinderen met smekende ogen om ons heen. Best lastig om dan van je droge broodje te genieten. We besluiten om hen niets te geven vanwege het feit dat anderen hier ook in de toekomst nog langs komen en we onvoldoende hebben voor 30 kinderen. Ook dit voelt niet echt goed voor ons westers hart.

Na de lunch gaan we richting het meer en de rijstvelden. In de dorre omgeving ineens groen en water! De contrasten liggen echt voortdurend naast elkaar!

Op de weg naar Same komen we de jongens op de fiets nog tegen. Zij hebben er inmiddels al 62 km op zitten en moeten nog eenzelfde afstand. We tanken hun bidons vol en we gaan ieder weer verder op pad. Omdat het nog 2 uur rijden is naar het Elephant motel strijken we neer op een terras waar we met onze gids en driver nog wat drinken. Onze driver wordt ondertussen gebeld dat de afslag die de jongens hebben genomen doodloopt en zij onze route oppakken. Omdat we toch heerlijk zitten besluiten we op ze te wachten. Helaas voor ons duurt het half uur langer als dat is aangegeven. Het blijkt dat de jongens 2 lekke banden hebben gehad en dat waren nummer 9 en 10! Naast de snelheidsbeperking door het zand was dat ook flink oponthoud. Met nog zestig te gaan en drie uur voor het donker wordt riskeren de heren het niet. En dat is maar goed ook. De fietsen worden op het dak geknoopt en met passen en meten krijgen we 9 personen in de safari auto. Zo gaan we het einde van de dag tegemoet en komen we om 19:30uur in het donker, bezweet en vuil van het stof aan bij het Elefant motel. Wij nodigen de gidsen uit om met ons mee te eten. Na anderhalf uur zitten we dan eindelijk moe maar voldaan aan de dis. Zo eindigt ook dit avontuur. Zondag 6-8 staat in het teken van het regelen van een taxi naar het busstation, een bus naar de afslag naar het vliegveld en een taxi naar het vliegveld. Dit wordt dan ook echt ons laatste avontuur in Tanzania voor we terug vliegen naar Nederland.

Gezegd moet worden dat de busreis met taxi's er om heen heel vlekkeloos gaat en dat voor bijna niets. (4 euro voor vier uur in de snelbus). Wij hebben geen moment spijt van het feit dat we geen auto hebben gehuurd of via een safari's drijf alles hebben geregeld. Naast het geld is zeker ook het leven onder de Tanzanianen en alles er om heen echt een feestje.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Koos van der Ree Doolaard:
    6 augustus 2017
    Wat een avonturen zeg. En leuk beschreven. Ik geniet van de inkijkjes in jullie Afrikaanse avontuur. Je ziet 't voor je, zowel de vrolijke als de confronterende scènes. Een hele belevenis.