Peponi beach resort belevenissen

2 augustus 2017 - Kigombe, Tanzania

Van 27 juli tot 1 augustus Heerlijk uit tuilen op, aan en in de Indische oceaan. Uren langs het strand lopen en je verbazen over de leegte ervan. Stilstaan bij het vele leven wat op het eerste gezicht niet aanwezig lijkt. Landkrabben die zich zodra je er aan komt direct weer in hun huisje verdwijnen. Palmbomen met kokosnoten en nog meer heerlijke vruchten. Mgosi, amarula's enz. Van die laatste wordt likeur gemaakt.

De schelpen zijn ook weer heel nieuw in vorm en kleur. Marileen en winfried hebben oog voor de mooiste en gaafste exemplaren. Dat wordt straks passen en meten in de bagage.

Ook het zwembad 10 x 5 mtr. bied uitkomst. Paul en de anderen voelen zich net een goudvis in een kom. En de honden........ ja het zijn geen zwerfhonden.........zijn onafscheidelijk. Zelfs als we gaan eten bij de pizzeria (de buren van de camping) gaan ze mee en vleien zich onder de tafel.

Toch gaat dit leven na een dag of 2 wat vervelen en zoeken we een nieuw avontuur. Zeilen op een authentieke Afrikaanse dhow lijkt ons wel wat en kennis maken met de onderwaterwereld is weer eens een andere safari. Om aan boord te gaan waad je eerst een flink stuk door het water met je spullen op je schouder of hoofd. Aan steigers doen ze hier niet. We stappen aan boord en wanen ons in de tijd van de VOC.

Flinke balken en touwen volgens oude tradities gemaakt. Het hijsen van de zeilen is eveneens een belevenis. Het  zeil is een grote driehoekige lap waar de nodig gaten inzitten. Een giek kennen ze niet. Het zeil zit met twee uiteinden aan een paal die langer is dan de boot. Deze wordt in het midden langs de mast omhoog gehesen en een deel van deze "giek" zit vast aan de punt als soort spriet. Het andere deel steekt hoog boven boot uit. Aan een punt van het zeil zit een touw wat strak wordt gehouden zodat het op zijn plek gehouden wordt. Er kan alleen op halve wind worden gevaren. Met het overstag gaan dient het touw met zeil van de ene zijde van de boot naar de andere te worden gebracht. Je moet hierbij om de mast heen. Zeilen in Afrika is dus of hard werken of voor luie mensen die van een vaste koers houden.

Zeilend naar een zandeiland wat met het tij steeds groter en witter wordt. De kleuren van de zee van blauw naar turkoois toe zijn prachtig. Bij het eiland wordt er in allerijl een lunch plek ingericht. Vier meegebrachte stokken, een zeil en kleed maken het ons aangenaam om de lunch en een verkoelend drankje tot ons te nemen. Na de lunch nemen we een duik en testen we de geleende snorkel uitrusting. We spotten prachtige grijze zeesterren met vele knal rode tentakels. Na de test varen we naar een koraal rif in het verlengde van t eiland. Een schitterende onderwaterwereld is hier te aanschouwen. Zeesterren in blauw. Vissen met diverse kleuren, zeeegels, koraal in prachtig heldere kleuren en bijzondere vormen en schelpen zo groot dat je er twee handen voor nodig hebt. Je hoeft alleen je ogen de kost te geven!

Beelden volgen later vanaf de gopro. Dat is nu niet te uploaden.

Nog nagenietend van wat we gezien hebben, zeilen we zingend terug. De stuurman en zijn 2 matrozen weten hierin niet echt een houding aan te geven. Wij denken het onze ervan en zij het hunne. Best wel onhandig communiceren met het gebrekkige Engels van hun maar al met al komen met het non-verbale een heel eind en heeft iedereen van deze dag genoten.

Dat verschil in Engels spreken komen we heel vaak tegen. Het is voor ons steeds makkelijker om ons in deze taal te uiten en gesprekken aan te gaan. En even zo makkelijk spreken we met de Duitsers Duits en met Belgen Frans. Daarin vormen we een leuk voorbeeld en onderwerp van gesprek met bijvoorbeeld de barmannen en vrouwen.

Na de diverse Afrikaanse massages in auto's off road, heeft winfried Happy (buurvrouw ) gecontracteerd voor een massage. "Het leek wel of ik brooddeeg was" waren zijn woorden. Geheel laveloos kwam hij terug.

Morgen wacht ons een nieuw avontuur en reizen we naar Mambo vieuw point. We zijn benieuwd wat we daar gaan aantreffen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Opa Hans:
    2 augustus 2017
    Met al die woorden en foto's gaan m'n ogen steeds wijd open of vallen dicht, en m'n mond dito, wat een fantastisch avontuur voor alle ZES ! Nog paar dagen VERWONDERD GENIETEN !!!
  2. Oma Janneke:
    2 augustus 2017
    Zoveel belevenissen! typerend dat na twee dagen van relaxen er behoefte is aan nieuwe avonturen...! Heel fijn hoe jullie al die indrukken voor ons achterblijvers weten te verwoorden, met zulke mooie beschrijvingen.... zo maken jullie het voor ons ook ervaarbaar. Benieuwd wat jullie in die volgende dagen nog weer gaan beleven en hoe Mieke in die prachtige omgeving straks haar zestiende verjaardag gaat vieren!