5.Mambo view point van 1-5 augustus

4 augustus 2017 - Mtae, Tanzania

Na ons heerlijk en tevens laatste ontbijt om 6: 45uur bij Peponi laden we de taxi vol. Met passen en meten gaat het allemaal net in de Noah. Een reis in een luxe wagen met tassen opschoot over een onverharde weg zorgt dat we met een maximum snelheid van 40km per uur na vijf kwartier bij het busstation in Tanga aankomen. Bij het aankomen weet iedereen ons direct te strikken voor zijn bus, voor zijn vriendjes of .........  Paul koopt snel nog wat mb's. Wij vinden een bus die ons naar de plaats Mombo brengt. Daar stappen we over op een taxibusje. Omdat de bagage niet in de auto past wordt deze boven op het imperiaal van de auto geknoopt. De verharde weg eindigt hier na 3 kwartier weer in een onverharde en ook hier gaat de snelheid terug naar 30km/uur. Fijn dat we nu goed zaten. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat we de bergen in aan. Veel bochtenwerk, prachtige uitzichten, veel beekjes. Onderweg verbazen we ons over de hoeveelheid groenten die hier verbouwd wordt. Aardappels, wortels, wit- en rode kool en nog veel meer. Later blijkt dat dit echt de groenten tuin van Tanzania is. De groenten die nu groeien, groeien bij ons in de zomer. In hun zomer groeit er koren, mais en bonen. Er wordt hier dus twee keer per jaar geoogst.

De aankomst bij Mambo is net als bij de eerdere plaatsen prachtig. We worden met alle hartelijkheid ontvangen en naar ons huisje gebracht. De jongens zetten hun tent op en hierna volgt er een rondleiding over het terrein. Prachtig om te zien wat Herman en Marion van dit terrein hebben gemaakt. Zij moedigen de lokale mensen aan om hen te helpen en andersom helpen zij hen om hun kennis verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het geven van Engelse lessen, kookles etc. Een mooi voorbeeld is ook de huisartsenpost die ze hebben geholpen te ontwikkelen. Het is namelijk heel gebruikelijk om voor elk pijntje naar het ziekenhuis te gaan want huisartsen zijn hier niet. Bedenk dat dat dan minimaal 2uur reizen is.

Verder is het hier heerlijk koel zo'n 21 graden overdag en s'nachts een graad of 12 dat is ook niet zo heel gek op 1900meter boven zee niveau.

Na een heerlijke nacht slapen zijn Paul en Hugo gaan mountainbiken en hebben Jo en Win een klif /dorpswandeling gemaakt. De gids wist ons veel te vertellen over de planten en de huizenbouw. Zo wees hij ons op het feit dat de stenen om huizen te bouwen uit klei wordt gehaald, wat hier royaal voorhanden is, en door de zon worden gedroogd. Nadeel van deze stenen is wel dat deze in het regenseizoen afspoelen. Het is dus heel belangrijk dat deze stenen nadat ze zijn gemetseld een afwerklaag krijgen die daarna wordt geschilderd om het huis tegen instorten te beschermen. Sommigen creëren een oven om de stenen in te bakken voor gebruik.

Onderweg komen we heuse kameleons tegen. Wat een geweldige kleuren kunnen deze aannemen zeg. Fijn dat onze gids goeie ogen heeft, want wij zouden er met die schutkleuren straal langs zijn gelopen. Eucalyptus bomen, pigment voor verf uit de rotsen,  olifantengras en de waterpomp zijn naast de prachtige vergezichten dingen die we tegen komen. Na 3 uur komen we terug op Mambo waar we genieten van een heerlijke lunch.

Het eten is in deze lodge ook weer vorstelijk! Afvallen doen we echt niet in Tanzania! Dat is echt alles meegevallen. De rijkdom aan smaken en gerechten is voldoende ontwikkeld en de kookkunsten idem dito.

4 augustus, de verjaardag van Mieke, begint na het ontbijt met een wandeling naar de healer. Als alles goed gaat krijgt zij een full body scan. Dit betekend dat er een kip op je hoofd wordt gezet die er minimaal 10minuten moet blijven zitten. Hierna wordt de kip geslacht en alles wat er aan mankeert heb jij ook. Gelukkig voor Mieke bleek deze man een moslim, die doen deze rituelen niet op vrijdag. Voor de overige familieleden uiteraard een teleurstelling want we hadden dit graag meegemaakt. ;-)

We hadden uiteindelijk een leuke uitwisseling van de manier waarop men in Tanzania omgaat met de natuurgeneeskunde. Het voert te ver om hiervan een uitgebreid verslag te doen. De healer vond het bijzonder om ons als gezin te ontmoeten. Ook hierover hebben we gesproken. Leeftijden schatten is voor ons, maar zeker ook voor hen heel moeilijk, bijvoorbeeld. En hier in deze regio is monochamie al veel normaler dan rond Arusha .

Na 1,5 uur volgt de weg weer terug naar Mambo. uitvoert. De kinderen hebben inmiddels een keyboard en piano ontdekt. De mensen hier vinden het maar wat leuk. De piano die is aangegeten door de muizen (riempjes weg, vilt geheel tot pluis) wordt door marileen en winfried bestudeerd. Om half elf savonds is hij helemaal gerestaureerd! Veel geduld en precisie! We vergelijken het met een puzzel van duizend stukjes. Je gaat door tot het laatste stukje goed licht.

S' middags worden we verrast door een heus kindercircus. Acrobatiek, eenwielers, evenwichtsbalk de omlijsting met muziek maakt het echt af. Aan het eind zingen de kinderen speciaal het happy birthday en volgt er een heuse taart met Mieke 15 jaar erop. De taart wordt in 50 stukken gesneden en uitgedeeld. Mieke is helemaal in haar nopjes met deze stralende dag.

Op 5 augustus is het opnieuw tijd voor afscheid nemen. In vier dagen hebben we veel gedaan en gezien en vooral ook uitgewisseld met de mensen.

We gaan met alternatief plan opweg naar Same (6)

1. Koos van der Ree Doolaard:
    6 augustus 2017
    ... en Mieke: nog gefeliciteerd ! Deze verjaardag vergeet je nooooiit meer !