1.Lake Manyara 24 juli

30 juli 2017 - Mto wa Mbu, Tanzania

Vanmorgen om 8:00uur afgesproken met onze driver/gids Paul (safari organisatie Shemeij) om ons op te halen.  Lake manyara staat op t programma voor een nieuw safari avontuur. Bij de ingang is het een drukte van jewelste ondanks het vroege tijdstip. Terwijl onze gids  de toegangskaarten regelt verbazen wij ons over de vele Maribu's die er in de bomen zitten. Het zijn flinke vogels die familie zijn van de ooievaar. Ze zijn echter oerlelijk en stinken een uur in de wind. Inmiddels zijn de kaarten geregeld en kunnen we op pad.

Het eerste wat we tegenkomen is een familie olifant ergens in de struiken. Het is het begin van een fascinerende wildlife dag. We rijden door naar het meer waar we honderde pelikanen, maribu's, ibissen, zilverreigers, diverse soorten plevieren en god weet wat voor vogels tegen komen. In het meer liggen ook hele grote rotsen die naar later bleek bewegen. Aha, het zijn de beruchte nijlpaarden. Deze hebben ook een rot leven zeg. Een beetje rondhangen in het zwembad tussen het groen en af en toe wat eten. We vinden hier zo aan het meer ook het klavertje vier. Het is hier moeilijker om een klavertje drie te vinden. Ik vertel onze gids dat zo'n klavertje vier geluk brengt. Hij had er nog niet van gehoord en maakt van het plantje een foto.

Kort na het meer zijn we getuige van een overstekende kudde zebra's en gnoe's en een eenzame bizon. Schitterend om dit op steenworp voorbij te zien trekken. Op weg naar de Picknickplaats komen we op 5 meter van de auto een olifant tegen. Het blijven toch echt bijzondere dieren. Onverstoorbaar bleef hij eten van de struiken. Deze dieren verorberen  zo'n 200kg  "groenten" en drinken 100liter per dag. Niet echt een huisdier ;-) Mooi is als je dan stilstaat en stil bent. Je hoort gekraak in het bos en dan ineens zie je een hele kudde die vlak voor onze auto de weg over steekt.

Via het radio contact van onze driver met de andere drivers komt het bericht binnen dat er boomleeuwen zijn ontdekt. Daar aan gekomen zijn we met zo'n 10 auto's ter plaatse. Het is even zoeken maar dan zien we ze op 50 meter afstand lui in de boom hangend. Twee vrouwtjes en vele welpen. Van een  andere safari auto zijn er enkele op dak geklommen om zo nog beter te kunnen kijken. Men is echter snel in de auto als er ineens een mannetjes leeuw op 3 meter afstand zijn gegrom laat horen. We waren er allen van onder de indruk. Wauw wat een geluid. Als we na enige tijd wachten (inmiddels zijn bijna alle auto's weg)wat geritsel horen steekt er pal voor de auto een leeuwen paar over. Wat zijn het toch een mooie poesjes. 200 - 300kg spiermassa en een echte roversblik. Ons avontuur kan niet meer stuk. Dan is er eindelijk een  picknick waarbij we de benen kunnen strekken en onze lunchboxen kunnen legen in onze maag. Ook hier komen we prachtig gekleurde vogels tegen welke zich graag laten voeren door ons. Nabij de lunch plaats staat een boabap boom. Zij hebben een hele dikke stam van soms wel 4 mtr. doorsnede. En wat takken. Omdat het nu winter is doen de bomen wat kaal aan. Het is een van de weinige bomen in Afrika die zijn bladeren verliest. Na nog enkele bushbokken, giraffen, impala's en boom apen gezien te hebben keren we moe en vol van de indrukken terug naar onze lodge. Hier wacht een heerlijk verkoelend zwembad op ons waar we al snel in liggen. De dag sluiten we af met een heerlijk diner waarna we in ons bedje duiken.