Kennismaking op de projecten en met het land

2 juli 2017 - Arusha, Tanzania

Arusha here we are!!!

Marileen en Johanneke: muzieklessen op de meruschool.

De school heeft deze week vakantie. We hebben wel vast kennisgemaakt met het hoofd van de school en een rondleiding gekregen. De hoofdteacher is een man die veel oren heeft naar muzieklessen. Juist muziek als ondersteuning bij Engelse les ziet hij erg zitten. Johanneke legt aan de hand van voorbeelden uit dat muziek ook bij het stimuleren van de samenwerking tussen de twee hersenhelften een belangrijke rol kan spelen. We zijn meer dan welkom in de kleuterklas en klas 1,2 en 3. Mogelijk dat we in volgende weken nog clinics kunnen geven in oudere groepen, maar die zitten nu voor een toetsperiode.

Thuisgekomen gaan we hard aan de slag om naast Engelse liedjes als head shoulders knees and toes enz ook enkele Swahili liedjes te leren waarbij we ook klap en stamp spelletjes kunnen doen. Woow, Swahili is echt ingewikkeld. Fijn dat we nog tot maandag kunnen repeteren. Tijdens een wandeling met onze gids op donderdag verfijnen we de uitspraak en doen we een verwoede poging om ook tot tien te leren tellen. Dat wordt echt te gek. Blijkt dat Mieke die dag bij het voetbal gewoon tot 20 heeft leren tellen........ Wij zijn echt niet taalbegaafd ;(

Het ukele spelen is ook erg leuk om te doen samen. Aanstekelijk en eenvoudig. Zo hebben we toch iets van begeleiding.

Naast het voorbereiden ook alle tijd voor ontmoetingen met de stad, de natuur en de locals genomen. Een prima landing dus in de eerste week. Nu zien hoe het volgende week zal gaan op de school!

Hugo en Winfried: Ambachten bij Watoto Foundation "child in the sky"

Na het ochtend ritueel van gebed en gesprek begint voor de jongens hun schooldag. Wij worden rondgeleid door meerdere jaars. De klaslokalen, de boerderij, de zuivel, de las-, timmer- en fietsenmakerswerkplaats komen allen aanbod. Het blijkt dat zij met de staf en 60 ex straatjongens zelfvoorzienend qua voedsel en inkomsten zijn. Zo worden er bv. meubels, melk, groenten etc. verkocht. Na de rondleiding bekijken we waar we met onze westerse kennis hier kunnen bijdragen. Na gesprek met het hoofd van de school leggen we ons de komende weken toe een stofcycloon* samen met de docenten te maken. Bewust niet met de kinderen zij gaan zich te veel aan ons hechten en gezien hun verleden is dat niet handig. Met het bouwen van dergelijke cycloon nemen we een projectmatige aanpak. Men is hier niet of nauwelijks mee bekend en het helpt hen om meer structuur in de praktijkles te geven. Deze zijn nu erg rommelig helpen de jongens en de docenten om  hun producten nauwkeurig en beter te maken.

een stofcycloon scheidt de zware houtstofdeeltjes van de lucht. De houtdeeltjes worden onderaan de cycloon op gevangen in een zak.

Mieke en Paul, samen op de future star Academy.

Deze eerste week hebben ze een workshop gegeven van voetbal aan allemaal meisjes. Paul deed de warming up en Mieke deed samen met een andere vrijwilliger het dribbelen. Het was voor meisjes van ongeveer 9 jaar en een beetje daar omheen. Leuk was dat ook de leraren deelnamen aan de clinics. De mogelijkheden voor actief educatie in samenwerken, regels volgen als ook joy with playing.Hierdoor kunnen zij ook geïnspireerd raken.

Ze hebben ook nieuwe mensen ontmoet en kunnen het prima hebben daar.

Aanstaande maandag tot vrijdag hebben ze met future stars een zomerkamp op een internationale school in Arusha daar geven ze niet alleen voetbal les maar ook andere sporten. We houden jullie op de hoogte.

het weekend van 30-6 tm 2-7.

Eerst zijn Johanneke en marileen via acties in de stad naar project van Mieke en Paul gereisd. Echt in de middel of nowhere. Een prachtig sportcomplex midden in de natuur. We kwamen helemaal bij na alle luchten en indrukken van de stad. We kregen een leuke indruk door de gesprekken met locals en kids van het project. Toen Paul en Mieke klaar waren zijn we door Noud opgepikt. Noud is de initiatiefnemer van de projecten van Watoto. Hij nam ons viertjes mee naar de school waar winfried en Hugo werken. Een rondleiding langs een bijzonder compleet georganiseerd geheel van werkplaatsen en woonplekken. Zelfs een kaasmakerij en moestuin! en veel lieve mensen natuurlijk ook hier. Samen nu met z'n zessen heeft Noud ons afgezet bij de lodge die ook onder Watoto is opgezet. Een plek waar jongens die de school hebben afgerond kunnen stage lopen en zo hun werkende toekomst kunnen verstevigen.

Wouw en wat voor een plek! In de middel of nowhere met moerassen en heuvels, bananenbomen en sinaasappelbomen, maar ook bijzondere bomen zoals de worstenboom of de over bekende acacia. En te midden van deze natuur verschillende hutjes. En wij waren dit weekend de aftrap voor een nieuw seizoen. De jongens waren zeer behulpzaam, de slaapkamers betoverend met een uitzicht.......wouw in het kwadraat! Zie vooral de foto's in de bijlage voor foto's en als je wilt bezoek dan de site van de lodge (kibokolodge.nl)

De bediening was echt fenomenaal. Heerlijk eten en in een bijzondere ambiance. Zo helemaal je laten verwennen was heerlijk maar ook wel wennen.

Zaterdag hebben we sportief de omgeving bekeken. De bleumonkeys ontmoet en wederom overal boeren en buitenlui.Er wordt hier veel mais verbouwd naast de kleine moestuintjes en de bananen en avocado bomen. Wij boffen want rijpe bananen of avocado's  zo vers van de boom zijn echt heeeeerrlijk!

Zondag was het de verjaardag van marileen. Dat wisten ze bij de lodge. Ze hadden uitgebreid versiering op gehangen en kwamen met iedereen en vuurwerk in de hand marileen toezingen. Marileen straalde en zal het vast nooit vergeten.

Nadat we samen met hen de prachtige taart hadden aangesneden en gedeeld zijn we met z'n allen op safari gegaan in Arusha national park. De driver pikte ons op bij de lodge, welke naast de ingang van het park was geleden. En toen begon een weer heel nieuwe ervaring! Het dak omhoog, en gelijk om de eerste hoek al veel zebra's, buffels en zilverreigers. Daarna volgden veeele apen (Columbus aapjes, bleu aapjes, en ......) super mooie plekjes met giraffen en zebra's, flamingo's, bijeneters, ibis, Afrikaanse koekoeken en veeeel meer prachtige vogels. En waterbokken, antilopen, pumba ( wilde zwijnen maar dan echt als pumba ) en dat staand in de auto, maar ook wandelend met een echte Ranger! Prachtig om dieren in hun habitat en in diverse mixen te zien. De foto's spreken verder voor zich.

Het was een geweldige dag die we hebben afgesloten met een verjaardagsdiner verzorgd door onze huiskok Winnie.

(Foto's volgen vanavond)

1. Opa Hans:
    2 juli 2017
    Wat een feest, van minuut tot minuut, van iedere meter in t kwadraat. Heerlijk meegaan tot in de foto's en woorden. Goede Week!
  2. Oma Janneke:
    2 juli 2017
    Wouw! Wat een belevenissen! En zo fijn om er hier achter de computer van te kunnen genieten. Was de hele dag in gedachten bij jullie en me afvragend hoe Marileen haar verjaardag zou kunnen vieren.... het overtreft mijn stoutste verwachtingen en ik ben ontzettend blij met het uitgebreide verslag en de sprekende foto's.
    Jullie werkplekken liggen ver van elkaar, maar jullie logeren wel in hetzelfde huis?
    Morgen begint het "echte werk" begrijp ik. Heel veel succes en mooie ervaringen gewenst! Tot horens!
  3. Oma Janneke:
    2 juli 2017
    Het is aan te bevelen om ook de websites van de watoto foundation en de kibokolodge te bezoeken! ik kreeg daardoor nog een beter beeld van de verschillende activiteiten voor de diverse groepen.
  4. Christly & Ad:
    2 juli 2017
    Lieve mensen, Hartelijke felicitaties voor Marileen! Wat geweldig leuk om zo mee te genieten met jullie! Een hele goede week toegewenst!!
  5. Herman van Rooijen:
    4 juli 2017
    Hoi Winfried en familie,

Zo te lezen en te zien hebben jullie het goed naar jullie zin. Veel succes en plezier met het vervolg.
  6. Aart:
    7 juli 2017
    Fijn om zo mee te lezen lieve leeuwtjes.
    Over leeuwen gesproken: ik wil dolgraag een foto van jullie met leeuwen erop (liefst een selfie samen met leeuwen ;-)
    Wat een mooie plaatjes van die giraffen - een feest!
    Geniet ervan !! Ik zie uit naar het volgende blog.
    kus, ook namens Linda en Camiel en Joris