Naar Tanzania met 6

6 juni 2017 - Driebergen-Rijsenburg, Nederland

Hoe het begon,

In de zomer van 2016 hebben we, Johanneke en Winfried, het idee opgevat om samen met de kinderen een wereld deel te bezoeken. Het doel wat we hierbij voor ogen hadden was het kennis maken met een geheel andere cultuur en het echt ontmoeten van de mensen daar. Na veel lezen, vakantie beurzen, zoeken en afstemming met de kinderen is Tanzania uit de bus gekomen.

Ligging Tanzania   Tanzania (republiek) is een land wat met zijn oppervlakte van 883.749 km²   26 x zo groot is als Nederland.
    Wij zitten met name aan de noord kant zo'n 200 km vanaf de grens van Kenia. onder aan in de stad Arusha.
    Het land kent veel verschillende talen Kiswahili, Engels, Sukuma, Haya, Nyakyusa, Nyamwezi, Chagais.
    Vanuit het koloniale tijdperk is de voertaal met name engels.

De Voorbereiding in Nederland

Na de keuze kwamen er al snel vragen in de trant van: wat is dit voor een land? wat hebben we nodig? welke inentingen? paspoorten? cursussen wat doe je wel en wat niet? omgaan met kinderen met bindingsangst? Welke organisatie is betrouwbaar? Kortom een oneindige vragenlijst. Via met name de organisatie Arusha volunteers vonden we al snel antwoorden en projecten die bij ons pasten. Uit eindelijk zijn het er 3 geworden.

Marileen en Johanneke gaan muziek en creatieve vakken geven bij "Primary Meru School". Meru School, gevestigd in het centrum van Arusha, is een overheidsschool. De school telt maar liefst 1050 leerlingen en 42 personeelsleden. De klassen zijn vaak erg vol, soms bestaat een klas uit 100 leerlingen! Het is dus hard werken voor alle leerkrachten. Wat de exacte inhoud van de ondersteuning wordt zal zich daar ter plaatse gaan vormen. Gezien de creativiteit die we hier inbrengen zal dat vast iets moois worden.

Mieke en Paul zullen zich gaan bezig houden met sport en spel bij "future stars academy", een project om kansarme kinderen uit te dagen
om zich te ontwikkelen in sport. Niet het straat leven maar de school geeft hen een toekomst. Het is vaak de eerste kennismaking met een
lerend bestaan voor de straatkinderen. Naast het beleid om kinderen op te zoeken wordt er veel gedaan om deze kinderen meer ontwikkelingskansen te geven. Op de Facebookpagina van het project via
www.futurestarsacademy.org is hierover nog meer te lezen.

Hugo en Winfried gaan bij de organisatie Watoto-foundation ondersteunen. Deze stichting heeft drie verschillende projecten voor ex-straatkinderen
opgericht. Hugo en Winfried gaan bij 'Child in the sky' in Makurina helpen bij het ontwikkelen van ambachtsvakken (meubelmaken,
metaalbewerken). De kinderen krijgen een 4-jarige ambachtsopleiding waarna ze verzekerd zijn van een baan. De opleidingen zijn timmerman,
automonteur, kok, boer of smid. Zie voor meer info de website van http://www.watotofoundation.nl

19 juni De laatste voorbereidingen voor vertrek

Inmiddels neemt de gezonde "vakantie" stress toe. De tijdplanner helpt ons te focussen op de dingen die nog geregeld moeten worden voor het naderde vertrek zaterdag 24 juni. Alles is op wat kleine dingen na in huis. De koffers kunnen worden gepakt!
tijdsplanner tanzania

1. Oma Janneke:
    7 juni 2017
    Naúúúrlijk wil ik dit verhaal graag volgen!
  2. Gon:
    21 juni 2017
    Ik wens jullie een hele mooi tijd! Leuk om het zo te volgen.

Gr Gon
  3. Oma Janneke:
    22 juni 2017
    Met de landkaarten erbij wordt het een stuk concreter, Ik verheug me op jullie verhalen.... maar eerst maar de overtocht maken!
  4. Henk:
    22 juni 2017
    Wij wensen jullie een prachtige reis- en reiservaring toe. Geniet ervan.
    Groetjes, Henk, Marieke, David, Emiel en Jasmijn.
  5. Henk:
    22 juni 2017
    Off al the books in the world, the best stories are found between the pages of a passport!

Mooie vakantie gewenst!! Liefs Henk en Marieke